الزامات طراحی اتاق سرور

اتاق سرور

مرکز داده یا اتاق سرور برای قرارگیری زیرساخت شبکه که بخش اصلی فناوری اطلاعات هر سازمان است، استفاده می شود. تنها حملات و آسیب‌های نرم افزاری نیستند که برای داده‌ها و سیستم‌های IT خطراتی ایجاد می‌کنند. یک مرکز داده “ناامن” (سرور روم یا اتاق کامپیوتر) نیز می‌تواند خطرآفرین باشد. به همین دلیل در انتخاب و طراحی اتاق سرور باید اقدامات سازمانی و زیرساختی نیز در نظر گرفته شود. در این مقاله ما ۹ مورد از الزامات و استانداردهای اصلی برای ایجاد یک اتاق سرور امن را توضیح می‌دهیم. این موارد می‌توانند در مورد مرکز داده و اتاق کامپیوتر نیز صدق کنند.

اتاق سرور

فاکتور های مهم جهت طراحی اتاق سرور

۱- ساختمان ها یا محوطه های سرور روم

بهترین مکان برای سرور روم، انتخاب یک ساختمان مجزا نسبت به دیگر محیط‌های کاری سازمان است. با این کار از بروز برخی خطرات و آسیب‌ها جلوگیری خواهد شد. اما اگر این امر میسر نشد و اتاق سرور در داخل ساختمان سازمان راه اندازی شد، باید از آن در برابر آتش سوزی محافظت کرد. هنگام انتخاب اتاق سرور، خطرات احتمالی را باید در نظر داشت.

۲- منبع تغذیه در Sever Room

وقتی صحبت از منبع تغذیه به میان می‌آید، باید مراقب بود که اتاق سرور دارای مدارهای سازگار باشد. در صورت امکان باید به مداری جدا از سایر سیستم‌ها متصل شود. در غیر این صورت باید از پریزهای دارای فیلتر ولتاژ استفاده شود. برای مواقع قطع برق، از یک منبع تغذیه (UPS) استفاده کنید. با خرید و استفاده از سیستم‌های یوپی‌اس دست‌کم می‌توان از خاموشی کنترل شده سیستم‌ها اطمینان حاصل کرد. برای مواقعی که احتمال قطع برق برای مدت طولانی وجود دارد، استفاده از ژنراتور برق اضطراری برای حفاظت از سیستم‌ها ضروری است.

۳- استفاده از سیستم اختلاف سطح در کف اتاق سرور

در طراحی اتاق سرور ایدئال باید به ایجاد اختلاف سطح در کف اتاق توجه شود. به این معنی که باید فضایی در کف اتاق برای کاربردهای مختلف به وجود بیاید. از این فضا می‌شود برای زیرساخت‌ها، کابل‌کشی‌ها، لوله‌کشی‌ها، سیم‌کشی برق، سیم‌کشی داده و مخابرات، سیم‌کشی امنیتی و اجزای سیستم تهویه مطبوع استفاده کرد.

پنهان‌کردن این موارد در فضای زیر کف، منجر به افزایش ایمنی می‌شود. اختلاف سطح ایجاد شده در کف باید باکیفیت ساخته شود و دارای پنل‌های سوراخ‌دار و همچنین یک سیستم گردش هوا باشد.

۴- سرور روم را از گرما، آتش و شعله محافظت کنید

اتاق سرور باید از گرما، آتش و شعله محافظت شود. به همین دلیل است که اگر تبادل هوا در اتاق به‌اندازه کافی وجود نداشته نباشد، باید سیستم‌های تهویه مطبوع نصب شوند. علاوه بر این باید سیستم‌های اعلام حریق در دسترس باشند. این مورد می‌تواند آتش‌سوزی در سیستم‌های IT را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

سیستم‌های اطفای حریق خودکار می‌توانند از سیستم‌های گران‌قیمت IT محافظت کنند. در صورت عدم استفاده از این تجهیزات، باید یک کپسول آتش‌نشانی دستی (دی‌اکسیدکربن، آرگون، نیتروژن، FM 200 و غیره) در هر اتاق موجود باشد.

علاوه بر این، باید اطمینان حاصل شود که در نزدیکی Sever Room، نباید اشیاء قابل اشتعال مانند کاغذ، پلاستیک و… وجود داشته باشد. وجود این اشیا می‌توانند خطرآفرین باشند.

۵- محافظت از سرور روم در برابر آب

سیستم‌های IT باید در برابر آب محافظت شوند. این نکته‌ای است که در طراحی اتاق سرور باید در نظر گرفت. اگر در اتاق پنجره‌هایی وجود دارد، باید مراقب باشید که آب (مثلاً باران) وارد آن نشود. همچنین باید از سلامت لوله‌های انتقال آب در اتاق اطمینان حاصل شود. ترکیدگی لوله آب می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری به بار بیاورد.

۶- حفاظت در برابر سرقت

یک اتاق سرور باید همیشه قفل باشد؛ به‌طوری‌که اشخاص ثالث غیرمجاز نتوانند از محل اتاق باخبر شوند. اتاق نباید علامت‌گذاری خاصی داشته باشد و برای ایمن کردن آن در برابر نفوذ، درها، پنجره‌ها و سایر گزینه‌های ورود و خروج نیز باید ایمن شوند تا امکان سرقت را پایین بیاورند.

۷- امنیت اتاق سرور

امنیت را می‌توان با دوربین های مداربسته از محوطه ورودی افزایش داد و برای ضبط ورود و خروج افراد در سرور روم از دوربین‌های نظارتی استفاده کنید. افرادی که نیاز به دسترسی به Sever Room دارند، باید مجوز داشته باشند. این مجوز باید در روند اداری ثبت شده باشد. دسترسی فقط باید برای کسانی محفوظ باشد که برای انجام وظایف خود نیاز به دسترسی به سیستم‌های فناوری اطلاعات دارند. می توان برای ثبت هویت افرادی که از اتاق بازدید می‌کنند از اکسس کنترل ها (access control) استفاده کرد.

۸- مستندسازی و کنترل

حضور در اتاق نه‌تنها باید مستند باشد، بلکه باید مرتباً بررسی شود. داده‌های دسترسی را ثبت کنید و برای یافتن افرادی که خارج از ساعات کاری عادی دسترسی پیدا می‌کنند، آن‌ها را زیر نظر بگیرید.

۹- مدیریت کلید اتاق سرور

در نهایت باید توجه داشت که چه کسی کلید (کارت تراشه) اتاق را دریافت کرده است. اگر کلیدهای بیشتری واگذار شده است باید نام دارندگان مشخص باشد. برای احتیاط باید یک کلید(کارت تراشه) به‌عنوان زاپاس نگه داشته شود. همچنین باید دستورالعمل‌هایی برای مواقع مفقودشدن کلید یا کارت تراشه وجود داشته باشد.

جمع‌بندی

سرور روم، یکی از قسمت‌های پراهمیت در هر سازمان است. در این مقاله ۹ مورد از فاکتورهای مؤثر برای طراحی اتاق سرور را مرور کردیم. مواردی مانند اهمیت انتخاب ساختمان، منبع تغذیه، اختلاف سطح در کف اتاق، حفاظت در برابر آتش، حفاظت در برابر آب، حفاظت در برابر سرقت و … .

رعایت این موارد می‌تواند برای دستیابی به یک Sever Room استاندارد به شما کمک کند.

شرکت رسام تجارت ورنا، یک شرکت مهندسی است که در زمینه مشاوره، طراحی و اجرای سیستم‌های نظارت تصویری، زیرساخت شبکه‌، اعلام حریق، اتاق‌های مانیتورینگ و اتاق سرور فعال است. برای طراحی و ساخت اتاق سرور می‌توانید با متخصصین این شرکت در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید