ایا دوربین مداربسته می‌تواند افراد را شمارش کند؟


همه ما با واژه دوربین مدار‌بسته و کاربرد آن آشنا بوده و آن را در مکان‌های مختلف، به‌خصوص فروشگاه‌ها دیده‌ایم. از همان ابتدا معمولا مهم‌ترین هدف استفاده از دوربین‌های مدار‌بسته، نظارت و کنترل افراد و افزایش امنیت بوده است. با پیشرفت‌های روز‌افزون تکنولوژی و فناوری، دوربین‌های مدار‌بسته نسبت به روز‌های اول مجهز‌تر شده و قابلیت‌های بسیاری به آن افزوده شده است.

هوشمند شدن دوربین‌های مدار‌بسته تأثیرات مثبتی در مدیریت بهتر کسب‌و‌کار‌ها به وجود آورده است. ممکن است بپرسید که منظور از هوشمند شدن دوربین مدار‌بسته چیست و یا چگونه بر روی کسب‌و‌کار‌ها و مشاغل تأثیر می‌گذارد؟ برای درک بهتر موضوع تصور کنید مدیر یک شرکتی هستید که برای تصمیم‌گیری‌های مختلف، نیاز به یک‌سری از اطلاعات درباره رفتار مشتریان دارید؛ مثلا لازم است بدانید در چه ساعتی از روز افراد بیش‌تری به شرکت شما مراجعه می‌کنند تا بر اساس آن، درک بهتری از رفتار مشتریان داشته و برنامه‌ریزی درستی برای رشد و پیشرفت شرکت داشته باشید.

 با استفاده از هوش مصنوعی در دوربین‌های مدار‌بسته، تحول عظیمی در صنعت این تجهیزات به وجود آمده است که کمک زیادی به ارگان‌های مختلف می‌کند. مثلا بانک‌ها برای بهبود ارائه خدمات، فروشگاه‌ها برای بهبود روند بازاریابی و فروش، پارکینگ‌ها برای مدیریت ماشین‌ها و… می‌توانند از این ابزار کاربردی استفاده کرده و با رصد مراجعه‌کنندگان، به بهبود وضعیت کمک کنند.

استفاده از دوربین مدار‌بسته شمارش افراد برای مدیریت بهتر

مدیریت بهتر با دوربین مداربسته شمارش افراد

یکی از ویژگی‌های جذابی که به دوربین‌های مدار‌بسته اضافه شده، قابلیت شمارش افراد یا People Counting است؛ به این صورت که هر تعداد نفری که از جلوی دوربین مداربسته رد می‌شود را شمارش می‌کند. جالب است بدانید که می‌توان برنامه منحصر‌به‌فردی را تنظیم کرد تا در ساعات مشخصی از شبانه‌روز تعداد نفرات را ثبت کند یا فقط افراد بزرگسال را شمارش کند.

سازمان‌های دولتی و خصوصی از این قابلیت دوربین مداربسته برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند؛ مثلا فروشگاه‌ها برای ارائه بهتر خدمات بایستی بدانند که در چه ساعاتی از شبانه‌روز مشتریان زیادی به فروشگاه مراجعه می‌کنند، تا در آن ساعات پرسنل بیش‌تری را برای پاسخ‌گویی بهتر مستقر کنند. در‌واقع، می‌توان گفت که استفاده از هوش مصنوعی در نظارت تصویری به اثر‌بخشی و کارایی سازمان‌ها کمک بسیاری کرده است. اگر بخواهیم نحوه عملکرد این نوع دوربین را بررسی کنیم، باید گفت که مثلا شما یک قسمتی از درب ورودی شرکت یا هر مکان دلخواه را در نرم‌افزار تعریف می‌کنید تا به هنگام ورود افراد از آن قسمت مشخص شده، آن را ثبت و یا به عبارت دیگر شمارش کند. نکته قابل توجه این است که CCTV حتی می‌تواند جهت حرکت افراد را نیز تشخیص دهد؛ بدین صورت می‌توان تحلیل درستی از ورود و خروج به‌دست آورد.  در‌نهایت، می‌توان گفت که این سیستم‌های حفاظتی دوربین مدار‌بسته ما را در رصد فعالیت‌های محیط پیرامونمان یاری رسانده و موجب بهبود مدیریت می‌شود.

اهمیت نصب دوربین شمارش افراد در فروشگاه‌ها

چرایی دوربین مداربسته هوشمند جهت شمارش افراد

لازمه ارائه خدمات بهتر، شناخت درست کاربران یا مشتریان است که این ابزار ما را در رسیدن به این هدف کمک کرده و به کار‌هایمان سرعت می‌بخشد. البته بهتر است این را بدانید که برای دستیابی به نتایج دقیق انتخاب محل نصب از اهمیت زیادی برخوردار است؛ برای مثال نصب دوربین مدار‌بسته در سقف موجب می‌شود سوژه‌ها در پایین قرار گرفته و دوربین مداربسته دید بهتر و واضحی از سوژه داشته و نتایج دقیقی به‌دست بیاید. حال از این اطلاعات در کجا استفاده می‌شود؟ همان‌طور که می‌دانید برای موفقیت در هر کسب‌و‌کاری شناخت محیط پیرامون و مهم‌تر از آن شناخت مشتریان ضروری است. از این جهت که شما به‌عنوان مدیر یا Planer برای برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی آن‌ها به یک‌سری اطلاعات درباره مشتریان نیاز دارید. گاهی اوقات دسترسی به این اطلاعات زمان‌بر و هزینه‌بر است؛ اما شما با استفاده از دوربین شمارش افراد با صرف هزینه کم و زمان کم به درک درست فضای شغلی و حرفه‌ای خود می‌رسید.

بنابراین این سیستم با نظارت تصویری به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید با اطلاعات ثبت شده به بررسی حرکات، رفتار و تعاملات مشتریان پرداخته و اقدامات مناسبی را اخذ نمائید. از‌جمله مکان‌هایی که می‌توانید از این اطلاعات برای مدیریت بهتر استفاده کنید، می‌توان به پارکینگ، فروشگاه، موزه، فرودگاه و… اشاره کرد. این دوربین علاوه بر شمارش افراد، قابلیت‌های دیگر نیز دارد که باید از قبل تنظیم شود. در زیر به صورت اجمالی به مزیت‌های این سیستم حفاظتی اشاره کرده‌ایم:

  • کمک به شناخت درست مشتریان
  • بهبود تکنیک‌های فروش و بازاریابی
  • سرعت بخشیدن به جمع‌آوری اطلاعات
  • کسب اطلاعات دقیق از میزان تردد افراد
  • بهینه‌سازی شیوه توزیع پرسنل یا نیرو‌های انسانی

یکبار برای همیشه هزینه کنید!

بزرگ‌ترین دغدغه افراد به هنگام خرید محصولات، مخصوصا خرید یک وسیله با درگیری ذهنی بالا، برند آن می‌باشد. بدیهی است که دوربین مدار‌بسته شمارش افراد نیز جزو وسایل حساس و با درگیری ذهنی بالا است؛ چرا‌که ثبت دقیق اطلاعات برای تحلیل رفتار مشتریان یا برقراری امنیت مکان مورد‌نظر یکی از مسائل مهم است. در حوزه شرکت‌های صاحب‌نام تولید‌کننده CCTV می‌توان به برند‌های معتبری مثل داهوا، هایکویژن و فاروس اشاره کرد. در‌واقع، شما با خرید یکی از این برند‌ها دیگر نگران خرابی و یا ثبت غیر‌دقیق اطلاعات نخواهید بود. قیمت یکی دیگر از دغدغه‌های افراد است که به هنگام خرید همواره مورد‌توجه قرار می‌گیرد. خوش‌بختانه از مزیت‌های اصلی این برند‌ها می‌توان به قیمت مناسب در کنار طول عمر بالا اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید