مهمترین ترندهای تکنولوژی نظارت تصویری در سال ۲۰۲۱ چیست؟

رسام تجارت ورنا

ترندهای نظارت تصویری 2021


پیشرفت ها نشان داده که در سال ۲۰۲۱ ترندهای تکنولوژی نظارت تصویری به نظارت تصویری هوشمند مرتبط است.

  • آنالیز ویدئویی AI (هوش مصنوعی) که منجر به هوش تجاری می شود

دستاوردهای زیادی در بهبود دقت آنالیز تصاویر دوربین ها به دست آمده و متخصصان بر این باورند که در سال ۲۰۲۱ احتمالاً بیشتر از “تکنولوژی یادگیری عمیق” استفاده می شود تا دقت سیستم های نظارت تصویری حتی بیشتر از پیش شود در حالی که هزینه ها کاهش می یابند. یادگیری عمیق می تواند به کمک جستجو و فیلتر شاخص های به خصوص و ویژه، همچنین شناسایی رخدادهای مبنی بر رفتار یا اشیا خاص، سرعت بررسی و آنالیز تصاویر را بالا برد.

  • افزایش سرعت و اثربخشی با تغییر روش پردازش

در سالهای اخیر برای کاهش منابع و زمان پردازش توجه زیادی به راهکارهای “edge Based” شده، این راهکارها، پردازش و آنالیز تصاویر را به خود دوربین انتقال می دهد و نه به سرور و یا به Cloud.

در سال ۲۰۲۱ به نظر می آید راهکارهای هوشمند سازی بین دستگاه، سرور و Cloud گسترش یابد و هر کدام از این پلتفرم ها باعث می شود تا تولید کنندگان بتوانند راهکارهای منعطف تری ارائه کنند. به عنوان مثال راهکار edge-based که پردازش را در خود دوربین انجام می دهد می تواند خطاها را به صورت لحظه ای اعلام کرده و اپراتور از طریق اپلیکیشن مبتنی بر Cloud آن را تشخیص و واکنش نشان دهد.

  • راهکارهای بدون تماس یا کم تماس با توجه به ادامه دار بودن ترس از کووید ۱۹

کووید ۱۹ ضرورت استفاده از ابزارهای بدون تماس را بیش از پیش نمایان کرد. به عنوان مثال برای کم کردن ریسک ناشی از تماس فیزیکی، استفاده از دستگاه های کنترل تردد تشخیص چهره یا تشخیص پلاک بسیار محبوب شد.

راهکارهای بدون تماس موضوع جدیدی نیست و اکنون دوربین ها می توانند عملیاتی را که پیش از این با استفاده از دستگاه های متفاوت انجام می شد به صورت اتوماتیک پردازش کنند، به عنوان مثال استفاده از دوربین جهت مدیریت جای پارک و استفاده بهینه از فضاهای موجود. 

  • تکنولوژی ابر (Cloud) و اینترنت اشیا (IoT)

با وجودی که تکنولوژی ابر موضوع جدیدی در صنعت امنیتی نیست، اما متخصصان اعتقاد دارند باید تمرکز بیشتری بر روی ذخیره سازهای Cloud صورت گیرد، مخصوصاً با توجه به رشد استفاده از اینترنت اشیا (IoT) ابر یا Cloud فرصت های خوبی برای هر نوع کسب و کار فراهم می کند.

  • امنیت سایبری یکی از مهمترین نگرانی های نظارت تصویری

امنیت سایبری به خصوص برای دوربین های تحت شبکه نگرانی مهمی به حساب می آید، با توجه به اینکه روز به روز تعداد دوربین های بیشتری به شبکه ها متصل می شوند، هک کردن دوربین ها دیگر فقط به فیلم آنها ختم نمی شود. در سال ۲۰۲۱، به نظر می آید مشتریان توقع بیشتری از تولید کنندگان داشته باشند که به محض وجود مشکل، ورژن های جدید ارائه کرده تا مشکلات مرتفع گردند و یا در لحظه رخدادهایی از قبیل هک یا قطع شدن دستگاه، صاحبان را از وجود آن مطلع کند.

  • مقبولیت بیشتر سیستم های نظارت تصویری در کنار قوانین حریم خصوصی

هر روزه شاهد کشورها و مناطق بیشتری هستیم که قوانین استفاده از تجهیزات نظارت تصویری وضع می کنند، بنابراین شرکت ها و بنگاه های اقتصادی مجبورند از داده های ضبط شده خود بیشتر محافظت کنند.

ترندهای تکنولوژی نظارت تصویری سال ۲۰۲۱ نشان دهنده استفاده هوش مصنوعی در نظارت تصویری است، آنالیز ویدئویی به امنیت بیشتر شرکت ها و سازمان ها می انجامد. مثلاً دوربین ها و پردازش قوی و هوشمند آنها می تواند به استفاده درست از ماسک صورت، شلوغی محل و میزان فاصله اجتماعی کمک شایانی کنند. بنابراین دوربین های هوشمند علاوه بر اینکه مقرون به صرفه هستند، راهکارهای منعطف ارائه می کنند.

در دنیایی که شرکت ها بعد از یک بحران اقتصادی نیاز به افزایش بهره وری و کاهش هزینه های خود دارند، تکنولوژی نظارت تصویری هوشمند در کنار Cloud می تواند یک راه حل مناسب برای نیازها باشد. از طرفی با توجه به نیاز بیشتر به امنیت سایبری، تولید کنندگان باید اهمیت بیشتری به این مسئله دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید