معرفی انواع سیستم اطفا حریق دستی و اتوماتیک

اطفا حریق دستی و اتوماتیک

همانطور که آتش به زندگی راحت‎تر انسان کمک کرده است، اما به همان اندازه می‎تواند خطرناک باشد. هیچ چیز ترسناک‎تر از یک آتش‎سوزی مهیب نیست. بهترین کاری که می‎توان انجام داد، در نظر گرفتن سیستم‎های مختلف برای تشخیص، اعلام و اطفا حریق است. در این نوشته قصد داریم تا انواع این سیستم‎ها را معرفی کرده و ویژگی‎های هر یک را به طور مختصر برشمریم.

اطفا حریق

اطفا حریق دستی چیست؟

در اطفا حریق دستی نیاز به یک عامل انسانی وجود دارد تا بتواند بروز آتش را شناسایی کرده و سپس از انواع مختلف سیستم‎هایی که برای مهار آتش وجود دارد استفاده خواهد کرد. اما انواع روش‎های دستی عبارت‎اند از:

خاموش‎کننده‎های پودری (پودر خشک شیمیایی، پودر تر شیمیایی، پودر خشک)

خاموش‎کننده‎های پودر خشک شیمیایی اصولا به شکل کپسول اطفای حریق و دارای برچسب به رنگ آبی هستند. از مزایای آن‎ها می‎توان به همه‎کاره بودن و مقرون‌به‌صرفه‎ بودنش اشاره کرد.

پودر خشک بر خلاف پودرهای مذکور، شیمیایی نیست و می‎توان به راحتی از آن جهت آتش‎سوزی‎های ایجاد شده از فلزات قابل اشتعال مانند منیزیم و فلزهای قابل اکسید استفاده کرد.

خاموش‎کننده‎های دی‎اکسید کربن

خاموش‎کننده‎های دی‎اکسید کربن با همین گاز به شکل بسیار فشرده پر می‏شوند. از این خاموش‎کننده می‎توان در منزل و محیط کار استفاده کرد. مهم‎ترین مزیت آن این است که خسارات خاصی را برای محیط به وجود نمی‎آورد. در نتیجه یکی از بهترین گزینه‎ها برای مهار احتراق وسایل گران‎قیمت و باارزش است. اصولا از این خاموش‎کننده برای آتش‎سوزی‎های کلاس B آتش‎سوزی‎های الکتریکی استفاده می‏شود.

خاموش‎کننده‎های حاوی ترکیبات هالوژنه

نوع خاصی کپسول اطفا حریق است که محتویات آن هالون یا هالوژن است. سازوکار این سیستم به این شکل است که به آتش اتم هالوژن اضافه می‎کند و باعث مهار آن خواهد شد. اما از آنجایی که این گاز می‎تواند صدماتی را به لایه‎ی اوزون وارد کند، استفاده از آن متوقف شده.

خاموش‎کننده‎های حاوی کف

این کپسول‎ها برای مبارزه با مواد جامد در حال سوختن مانند چوب و همچنین آتش‎هایی که از مایعاتی همچون بنزین به وجود می‎آیند، استفاده می‎‏شود. فوم این قابلیت را دارد که روی ماده‎ی مورد نظر خزش کند و مانع از رسیدن اکسیژن به آن شود.

توپ اطفای حریق

باید در همین ابتدا به این نکته اشاره کرد که توپ اطفای حریق را هم می‎‏توان سیستم اتوماتیک و هم دستی دانست. این توپ‎ها را افراد به هنگام بروز حریق به داخل آتش می‎اندازند و به این ترتیب به کاهش یا خاموش شدن آن کمک خواهند کرد. اگر هم کسی در محل نباشد، زمانی که دما به ۷۰ درجه برسد، توپ منفجر می‏شود.

توپ اطفا حریق

اطفا حریق اتوماتیک چیست؟

اطفا حریق اتوماتیک، سیستمی است که می‎تواند آتش را بدون نیاز به دخالت انسانی شناسایی و مهار کند. این سیستم‎ها در ساده‎ترین شکل خود دارای ابزاری برای تشخیص آتش، فعال‎سازی و شروع فرایند اطفا هستند. این سیستم‎ها نیاز به حضور یک شخص برای کشف آتش‎سوزی را از بین برده و در عرض چند ثانیه اول وقوع آتش‎سوزی، سیستم قادر به تشخیص گرمای تابشی آتش خواهد بود و سیستم به طور خودکار فعال می‎‏شود و عوامل خاموش‎کننده را مستقیما به قلب آتش می‎رساند.

سیستم اطفای حریق اتوماتیک مه‎‌آب (Water Mist)

سیستم‎های مه‎آب نوعی سیستم اطفای حریق هستند که از قطرات بسیار کوچک آب برای خاموش‎ کردن یا کنترل آتش استفاده می‎کنند. این ذرات ریز می‎توانند آتش را خاموش کنند یا از رشد آن در لحظات اولیه‎ جلوگیری نمایند. سیستم‎هایی مه‎آب که دارای تاییدیه آتش‎نشانی هم هستند در کنترل آتش‎سوزی‎های کلاس A موثرند. همچنین می‎توانند در خاموش‎کردن و جلوگیری از احتراق مجدد آتش‎های کلاس B و F نیز موثر ظاهر شوند.

سیستم اطفای حریق اتوماتیک ورتکس (Vortex)

این سیستم ترکیبی از آب و نیتروژن است که می‎تواند آتش را مهار کند. این سیستم اجازه می‎دهد تا بدون خیس شدن و آسیب رساندن به به محیط و تاسیسات، آتش خاموش شود و میزان خرابی‎ها را به حداقل میزان ممکن می‎رساند.

سیستم گازی هالون (Halon)

هالون یک ماده‎‏ی شیمیایی است که در کپسول‎های آتش‎نشانی به شکل مایع ذخیره می‏شود. گاز هالون به شکلی است که هدایت الکتریکی ندارد و پنج برابر سنگین‎تر از هواست. هنگامی که هالون با آتش تماس پیدا می‎کند، نوعی ماده‎ی سمی تولید می‎شود. به همین خاطر پیشنهاد می‎کنند که هرگز از این سامانه اطفای حریق برای محیط‎های بسته استفاده نشود.

سیستم آبی اسپرینکلر (Sprinkler)

از این سیستم‎ها که پمپ آب‎پاش هم نامیده می‏شوند، برای سرکوب آتش در ساختمان‎ها استفاده می‏شود. این سیستم آتش‎نشانی، آب را از طریق سیستم‎های لوله توزیع و توسط آب‎پاش تخلیه می‎کند. در بیشتر موارد سیستم‎های اسپرینکلر قادر به سرکوب آتش هستند اما ممکن است گاهی بتوانند آتش را به طور کامل خاموش کنند.

سیستم پودری یا ذرات معلق آیروسل (Aerosol)

نوع جدیدی از مواد خاموش‎کننده‎ی شیمیایی است که از ذرات جامد بسیار کوچک تشکیل شده. این ذرات از یک واکنش کاهش اکسیداسیون شیمیایی ایجاد و به شکل آئروسل آزاد می‎شود.

سیستم فوم (Foam)

این سیستم نوعی آبپاش مرطوب است که آب و عامل کف‎کننده را برای اطفای حریق در ابعاد بزرگ ترکیب می‎کند. این سیستم می‎تواند آتش‎های گسترده را در عرض چند ثانیه خاموش کند.

اطفا حریق

بهترین راهکار برای اطفای حریق چیست؟

همانطور که دیدید، سیستم‎های مختلفی برای اطفای حریق وجود دارد که هر کدام ویژگی‎ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای این که بهترین راهکار جهت ایجاد امنیت در مقابل آتش را داشته باشید، می‎توانید به سایت رسام تجارت ورنا سری بزنید. این شرکت، در زمینه‎ی خدمات طراحی، مشاوره و تامین کالا و اجرا در حوزه‎ی سیستم اعلام و اطفای حریق در تمامی انواع ساختمان‎ها، فضاهای باز و … فعالیت می‎کند.

سخن پایانی

حوادث آتش‎سوزی اتفاقی است که می‎تواند در پی یک سهل‎انگاری کوچک رخ دهد. به همین خاطر بایستی همواره امکانات لازم برای افزایش ایمنی و کاهش خطای انسانی را در نظر گرفت. داشتن یک کپسول اطفای حریق مناسب و با توجه به وضعیت ساختمان می‎تواند میزان خطر را تا حد زیادی کاهش دهد. همانطور که دیدید، اطفای حریق می‎تواند به شکل اتوماتیک و دستی انجام شود و هر کدام از این راهکارها نیز مزایا و معایب خاص خود را خواهند داشت. شما می‎توانید برای آشنایی بیشتر با هر کدام از این سیستم‎ها با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید